Jump to content
Vesperala Forum
Sign in to follow this  
vesperala

Sfinţii lunii curente (ortodocsi)

Recommended Posts

Ştiu că vor fi nişte topice mai scurte probabil, dar aştept postările voastre cu sfinţii importanţi din fiecare lună. Mă refer la cei care dau numele prietenilor noştri, ale rudelor...

 

Pur şi simplu eu mai uit uneori să iau cadou, aflu că e ziua lui /ei abia în ziua respectivă... Ar fi interesant un calendar cu sfinţii respectivi, m-ar ajuta cel puţin pe mine să mă orientez dinainte.

 

În noiembrie a fost deja sărbătoarea sfinţilor arhangheli Mihail şi Gavriil (8 noiembrie)...Mai avem vreuna?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Parca este un topic unde posteaza mai ales BigDefender, cu toti sfintii din toate zilele.

:lol: Ei bine, eu sunt ultima persoană căreia să îi spui că mai este deja un topic cu...

În clipa de faţă sunt exact 2355 topice pe acest board, socotind desigur ce se află şi la recycle bin :)

Le ştiu pe toate, chiar dacă poate nu ştiu şi toate postările de pe ele.

Doar că acel topic despre care zici are pe el înşiraţi consecutiv toţi sfinţii şi sfinţişorii... Şi aflu mereu cu puţin timp înainte că va fi sfântul X.

:) Vroiam doar sărbătorile mari. :reverence:

Share this post


Link to post
Share on other sites
:lol: Ei bine, eu sunt ultima persoană căreia să îi spui că mai este deja un topic cu...

În clipa de faţă sunt exact 2355 topice pe acest board, socotind desigur ce se află şi la recycle bin :)

Le ştiu pe toate, chiar dacă poate nu ştiu şi toate postările de pe ele.

Doar că acel topic despre care zici are pe el înşiraţi consecutiv toţi sfinţii şi sfinţişorii... Şi aflu mereu cu puţin timp înainte că va fi sfântul X.

:) Vroiam doar sărbătorile mari. :reverence:

 

http://www.calendar-ortodox.ro/sfintii_noiembrie.htm

 

Cred ca asta te-ar putea ajuta.

Se pare ca sarbatori mari in noiembrie ar mai fi

Intrarea în biserică a Maicii Domnului - 21 noiembrie

Sf. Apostol Andrei, cel întâi chemat, ocrotitorul României - 30 noiembrie (hei, tre sa cumpar ceva pentru fratele meu).

 

Apoi tine-te ca vine decembrie cu Sf. Ierarh Nicolae al Mirelor Lichiei, făcătorul de minuni, Sf. Stefan, Craciunul, apoi in ianuaria Boboteaza, Sf. Ion... ma opresc; mi-e dor de o bauta si sa ajung acasa sa petrec Craciunul si m-am cam intins la sarbatori :lol: .

Edited by LLDS

Share this post


Link to post
Share on other sites

uitaşi cred de sf. Vasile pe la începutul anului...

 

în fine, poate cineva are destul timp şi răbdarea necesară :smile: m-ar interesa în ordine, cu datele aferente desigur... doar enumerarea ar fi chiar inutilă

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, Sf. Vasile, chiar ca am uitat.

Multam ca mi-ai adus aminte. Ia sa iau la puricat contactele, sa vad cati de Vasile am.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pe cat este posibil sarbatorile cele mai importante la crestini-ortodocsi le postez la Calendarul religios, si la fel la datini si obiceiuri crestine.

Share this post


Link to post
Share on other sites

...:resent: se pare că trebuie să mă resemnez

nu îmi face nimeni rezumatul...

 

nu mă interesa crăciunul , paştele şi toţi sfinţişorii

mă interesa când spun la mulţi ani oamenilor, de ziua numelui.

 

asta e.

 

:closed:

Share this post


Link to post
Share on other sites
...:resent: se pare că trebuie să mă resemnez

nu îmi face nimeni rezumatul...

nu mă interesa crăciunul , paştele şi toţi sfinţişorii

mă interesa când spun la mulţi ani oamenilor, de ziua numelui.

asta e.

:closed:

Ascult de ce spune vesperala si voi posta lunar aici sfintii cei mai importanti!

Share this post


Link to post
Share on other sites

IANUARIE 2009

Sinaxar 1 Ianuarie

În această lună, în ziua întâia, Tăierea împrejur cea după trup a Domnului Dumnezeu şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos.

De la Sfinţii Părinţi am luat obiceiul să sărbătorim, după încheierea anului calendaristic, Tăierea împrejur cea după trup a Domnului nostru Iisus Hristos. Domnul a primit aceasta, ca să înlăture rânduiala Legii Vechi şi să pună în loc tăierea împrejur cea după Duh cea nefăcută de mână. Deci, sărbătorim această zi ca pe un praznic împărătesc.

Tot în această zi, pomenirea celui între sfinţi părintelui nostru Vasile cel Mare, arhiepiscopul Cezareei Capadociei.

Acest mare părinte al nostru Vasile a trăit pe vremea împăratului Valens, când Biserica era tare prigonită de necredinţa lui Arie, ereticul. Iar Sfântul Vasile a apărat cu toată puterea dreapta credinţă şi a îndrăznit să mustre chiar în faţă pe împăratul Valens, căzut şi el în erezia lui Arie.

Mai multe puteti citi aici:http://www.calendar-ortodox.ro/luna/ianuarie/ianuarie01.htm

Sinaxar 6 Ianuarie

În aceasta luna, în ziua a sasea, se praznuieste sfânta si dumnezeiasca Aratare a Domnului Dumnezeu si Mântuitorului nostru Iisus Hristos (Epifania sau Boboteaza).

Sfânta si dumnezeiasca Aratare a Domnului Dumnezeu si Mântuitorului nostru Iisus Hristos o sarbatorim în aceasta zi, în toate sfintele biserici, facând, de cu seara, slujba Privegherii. Ca însusi Dumnezeu Cuvântul, îmbracându-Se în Adam cel vechi si plinind toate ale Legii, a venit la marele Prooroc Ioan, ca sa Se boteze. Si acesta îl oprea, zicând catre Dânsul: "eu am trebuinta sa fiu botezat de Tine si Tu vii la mine?".

Mai multe gasiti aici:http://www.calendar-ortodox.ro/luna/ianuarie/ianuarie06.htm

Sinaxar 7 Ianuarie

În aceasta luna, în ziua a saptea, soborul Sfântului Prooroc înaintemergatorului Botezatorului Ioan.

Dupa cum este obiceiul, Biserica dreptmaritoare a rânduit ca dupa unele mari sarbatori ale Mântuitorului sau ale Maicii Domnului, în ziua care urmeaza praznicului sa fie cinstit principalul personaj secundar al marii sarbatori.

Mai multe puteti citi aici:http://www.calendar-ortodox.ro/luna/ianuarie/ianuarie07.htm

Sinaxar 30 Ianuarie

În această lună, în ziua a treizecea, pomenirea Sfinţilor noştri părinţi şi mari dascăli ai lumii şi ierarhi: Vasile cel Mare, Grigorie Cuvântătorul de Dumnezeu şi Ioan Gură de Aur.

Pricina acestui praznic a fost următoarea: în zilele împăratului Alexie Comnen care a luat sceptrul împărăţiei în anul 1081, după împăratul Botaniat, s-a iscat neînţelegere între oamenii cei mai de cinste şi mai îmbunătăţiţi. Unii cinsteau mai mult pe Vasile cel Mare, zicând că este înalt la cuvânt, ca unul care a cercetat prin cuvânt firea celor ce sunt, că la fapte se aseamănă aproape cu îngerii, că nu era lesne iertător, că era fire hotărâtă şi nu era stăpânit de nici un lucru pământesc. În schimb, pogorau pe dumnezeiescul Ioan Gură de Aur, zicând că ar fi fost oarecum potrivnic lui Vasile, pentru că ierta prea lesne şi îndemna la pocăinţă. Iar alţii înălţau pe acest dumnezeiesc Ioan Gură de Aur, zicând că este mai omenească învăţătura lui şi că îndreaptă pe toţi, şi-i înduplecă spre pocăinţă prin dulceaţa graiului său. Ei ziceau că Ioan Gură de Aur stă mai presus decât marele Vasile şi Grigorie prin mulţimea cuvântărilor sale, cele dulci ca mierea, prin puterea şi adâncimea cugetării. Alţii înclinau spre dumnezeiescul Grigorie, că adică el ar fi întrecut pe toţi, şi pe cei vechi, vestiţi în învăţătura elinească, şi pe ai noştri, prin înălţimea, frumuseţea şi cuviinţa cuvântărilor şi scrierilor lui. De aceea ziceau că Grigorie biruie pe toţi şi stă mai presus decât Vasile şi Ioan. Deci, se ajunsese acolo că lumea se împărţise: unii se numeau ioanieni, alţii vasilieni şi alţii grigorieni, şi pricire în cuvinte era pe numele acestor sfinţi.

Mai multe puteti citi aici:http://www.calendar-ortodox.ro/luna/ianuarie/ianuarie30.htm

Share this post


Link to post
Share on other sites

FEBRUARIE 2009

Sinaxar 2 Februarie

În această lună, în ziua a doua, se prăznuieşte Întâmpinarea Domnului Dumnezeu şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos, când L-a primit dreptul Simeon în braţele sale.

În această zi Biserica sărbătoreşte un eveniment important din viaţa pământească a Domnului Nostru Iisus Hristos (Luca 2:22-40). După patruzeci de zile de la naşterea Sa, Pruncul Sfânt a fost dus la Templul Ierusalimului, centrul vieţii religioase a naţiunii. După Legea lui Moise (Lev. 12:2-8), femeia care a născut un prunc de parte bărbătească nu avea voie să intre în Templul Domnului timp de patruzeci de zile. La împlinirea acestora, mama venea cu fiul la Templu şi aducea jertfă Domnului un miel sau un porumbel pentru sacrificiul purificării. Preasfânta Fecioară, Maica Domnului, nu avea nevoie de purificare deoarece ea a născut fără stricăciune pe Izvorul Curăţiei şi Sfinţeniei. Cu toate acestea, ea s-a supus cu smerenie Legii timpului.

Mai multe puteti gasi aici:http://www.calendar-ortodox.ro/luna/februarie/februarie02.htm

Share this post


Link to post
Share on other sites

MARTIE 2009

Sinaxar 9 Martie

În această lună, în ziua a noua, pomenirea sfinţilor patruzeci (40) de mucenici, cei ce au mărturisit şi au fost chinuiţi în cetatea Sevastiei.

Cei patruzeci de mucenici, deşi erau de obârşie din diferite locuri, făceau parte din aceeaşi ceată ostăşească. Ei au fost prinşi din pricina mărturisirii credinţei în Hristos şi au fost duşi la cercetare. Dar nelăsându-se înduplecaţi să jertfească idolilor, mai întâi au fost loviţi cu pietre peste faţă şi peste gură, dar pietrele în loc să-i atingă pe ei, se întorceau şi loveau pe cei ce le aruncau. Apoi au fost osândiţi, în vreme de iarnă, să petreacă toată noaptea în mijlocul unui lac, care se găsea în apropierea Sevastiei. Pe când se găseau în mijlocul apei, unul dintre ei, care iubea mai mult viaţa, ieşind din lac, a alergat la o baie din apropiere, dar de îndată ce a fost atins de căldura de acolo, s-a topit cu totul. Unul dintre ostaşii care erau de pază acolo însă a intrat laolaltă cu sfinţii în lac şi l-a înlocuit pe cel plecat, văzând în noapte pe sfinţi înconjuraţi de lumină şi cununi, pogorându-se din cer asupra fiecăruia dintre ei

Mai multe puteti citi aici:http://www.calendar-ortodox.ro/luna/martie/martie09.htm

Sinaxar 25 Martie

În această lună, în ziua a douăzeci şi cincea, Bunavestire a preasfintei stăpânei noastre, de Dumnezeu Născătoarea şi pururea Fecioara Maria.

Iubitorul de oameni şi Milostivul Dumnezeu, Care pururea poartă de grijă neamului omenesc, întocmai ca un Părinte plin de dragoste, văzând făptura mâinilor Lui înrobită şi chinuită de diavol şi împinsă către patimile cele pline de ocară şi supusă închinării la idoli, a găsit cu cale să trimită pe Fiul Său cel Unul-Născut, pe Domnul nostru Iisus Hristos, ca să mântuiască neamul omenesc din mâinile diavolului. Şi, pentru că a voit ca acest lucru să rămână ascuns nu numai de diavol, ci chiar şi de puterile cele cereşti, a încredinţat taina aceasta unuia singur dintre arhangheli, preamăritului Gavriil. Deci arhanghelul venind în cetatea Nazaret, i-a grăit ei: Bucură-te, ceea ce eşti plină de har, Domnul este cu tine! Iar aceea a răspuns: Cum va fi mie aceasta? Şi el a zis: Duhul Sfânt va veni asupra ta şi puterea Celui preaînalt te va umbri. Iar Fecioara a grăit: Iată, roaba Domnului, fie mie după cuvântul tău. Şi îndată cu cuvântul arhanghelului şi al ei, a zămislit în preacuratul său pântece pe Fiul şi Cuvântul lui Dumnezeu, mai presus de fire, Care este Înţelepciunea şi Puterea cea ipostatică a Lui, cu umbrirea şi cu venirea asupra ei a Duhului Sfânt. De atunci s-au săvârşit, prin rânduiala lui Dumnezeu, tainele Cuvântului lui Dumnezeu, pentru mântuirea şi izbăvirea noastră. Căruia se cuvine slava şi stăpânirea în veci. Amin.

Mai multe puteti citi aici:http://www.calendar-ortodox.ro/luna/martie/martie25.htm

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sfintii 40 de Mucenici sunt praznuiti de Biserica Ortodoxa, in fiecare an, pe data de 9 martie. Acesti mucenici au trait in vremea imparatului Licinius (308-324), prigonitor al crestinilor. Sfintii 40 de Mucenici erau soldati crestini si faceau parte din Legiunea a XII-a Fulminata din Armenia. Acestia nu erau doar romani de origine, ci si greci, amestecati cu armeni.

Afland despre credinta lor, Agricola, guvernatorul Armeniei, i-a silit sa se inchine idolilor. Refuzand, au fost intemnitati timp de opt zile si batuti cu pietre. Prin semne divine au fost insa intariti in dreapta credinta. In cele din urma, guvernatorul i-a condamnat la moarte prin inghetare in lacul Sevastiei. In aceea noapte s-au petrecut mari minuni: apa lacului s-a incalzit, gheata s-a topit si 40 de cununi stralucitoare au pogorat asupra mucenicilor. Pentru ca au fost scosi vii din lac, trupurile lor au fost arse si oasele aruncate in lac. Dupa trei zile, Sfintii s-au aratat episcopului Petre, cerandu-i sa-i scoata din apa. Crestinii le-au scos si le-au ingropat cu mare cinste.

Cei patruzeci de Sfinti Mucenici sunt: Chirion, Candid, Domnos, Isichie, Iraclie, Smaragd, Evnichie, Valent, Vivian, Claudie, Prisc, Teodul, Eutihie, Ion, Xantie, Ilian, Sisinie, Aghie, Aetius, Flavie, Acachie, Ecdit, Lisimah, Alexandru, Ilie, Gorgonie, Teofil, Domitian, Gaiu, Leonte, Atanasie, Chiril, Sacherdon, Nicolae, Valerie, Filoctimon, Severian, Hudion, Meliton, Aglaie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buna Vestire, numita popular Blagovistenie sau Ziua Cucului, este sarbatorita in fiecare an pe 25 martie.

 

O zi cu incarcatura spirituala deosebita, ziua in care Fecioara Maria a primit instiintare prin arhanghelul Gavriil ca va naste un prunc, fiu al Domnului.

 

Pentru cei care mai pastreaza traditiile, Blagovistenia este prilej pentru o serie de ritualuri si obiceiuri populare. La tara se spune ca "invie musca si incepe a creste iarba", caci tot pamantul este blagoslovit.

In această zi aducatoare de veste minunata, este pacat ca oamenii sa se certe... cine se cearta in ziua de Buna Vestire are necazuri tot anul.

 

Aceasta zi, situata imediat dupa echinoctiul de primavara, se mai numeste si "Ziua cucului", cand se dezleaga limba tuturor pasarilor pentru a canta, dar mai ales a cucului. Cucul, perceput ca incarnare a stramosului mitic, pasare cu un pronuntat substrat erotic, anunta sosirea efectiva a primaverii. La primul cantec al cucului, tinerii il intreaba peste cati ani se vor casatori. Tacerea pasarii echivaleaza cu o casatorie grabnica, in vreme ce fiecare tril vine socotit ca un an de asteptare. Daca pasarea ii canta cuiva din fata, se spune ca toata vara ii va merge bine, dar daca pasarea canta din spate sau lateral-stanga, atunci semnul era potrivnic pentru cel care il asculta.

 

Legenda spune ca pe timpuri cucul avea pene de aur si pe nevasta lui o chema Sava. Si Sava s-a iubit cu privighetoarea, iar cucul suparat i-a spus ca pleaca. Plina de parere de rau, Sava l-a intrebat unde sa-l caute, iar el i-a raspuns ca va fi pe undeva de la Blagovestenie pana la Sanziene. De atunci Sava il cauta peste tot strigand "cucu, cucu", timp de o luna.

 

Potrivit traditiei, in aceasta zi se pun pe pragul casei paine si sare, pentru hrana ingerilor. In unele sate, se pune grau la incoltit in blide iar daca boabele vor incolti, atunci si holdele vor fi bogate.

 

Se spune ca daca in ziua de Blagovestenie timpul va fi frumos, asa va fi si de Paste. Tot acum, gospodarii aduna lucrurile de prisos de prin curti si le dau foc, ritual cunoscut sub numele Noaptea focurilor (Maramures). Noaptea focurilor este, de fapt, o curatenie de primavara, care dureaza pana tarziu, dupa miezul noptii, sau pana in zori.

 

Un alt obicei transmis din mosi-stramosi este de a arunca toate ouale din aceasta zi, pentru ca din ele ar iesi pui diformi. Se altoiesc pomii si se scot stupii de la iernat, iar turmele de oi se stropesc cu "apa de omat" si se afuma cu tamaie pentru a alunga boala si a fi fertile.

 

Pentru gospodine aceasta zi mai are si o alta semnificatie. Astazi se gateste peste după o perioada in care s-a mancat numai de post. Se spune ca acela care va gusta peste de Buna Vestire se va simti tot anul ca pestele in apa.

 

In calendarul popular, Buna Vestire reprezinta momentul trezirii la viata a tuturor fiintelor inchise in pamant peste iarna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

APRILIE 2009

Pe 12 Aprilie sunt Floriile

† Săptămâna mare. Sfintele şi mântuitoarele Patimi

Saptamana 13-18 Aprilie, saptamana cu Deniile, care se termina cu Sfintele Pasti.

† Săptămâna luminată

Saptamana 20-26 Aprilie, care se termina cu Duminica Tomii.

Sarbatori importante in acest interval sunt:

23 AprilieÎ, Sfântul şi măritul Marele Mucenic Gheorghe, purtătorul de biruinti

24 Aprilie, Izvorul Tamaduirii

 

Mai multe despre aceste sarbatori puteti citi aici:

http://www.calendar-ortodox.ro/sfintii_aprilie.htm

Edited by BigDefender

Share this post


Link to post
Share on other sites

MAI 2009

Pe 21 Mai:

†) Sf. Mari Împăraţi Constantin şi mama sa Elena, întocmai-cu-apostolii

Pe 28 Mai:

(+) Înaltarea Domnului Nostru Iisus Hristos.

 

Mai multe despre aceste sarbatori crestine puteti citi aici:

http://www.calendar-ortodox.ro/sfintii_mai.htm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inaltarea Domnului

Numit in popor si Ispas (de la v. slav: Supasu = Mantuitorul), cade totdeauna in Joia saptamanii a sasea dupa Pasti, adica la 40 de zile dupa inviere, cand Domnul S-a inaltat la cer (vezi Marcu XVI, 19 ; Luca XXIV, 50 si Fapte I, 2-12). Este una dintre cele mai vechi sarbatori crestine, despre care amintesc Constitutiile Apostolice. Cea mai veche mentiune despre aceasta sarbatoare o gasim la Eusebiu al Cezareei, in opera lui Despre sarbatoarea Pastilor, compusa spre 332, dar aci se arata ca inaltarea era sarbatorita pe atunci in Orient nu in ziua a 40-a dupa Pasti, ci in a 50-a (odata cu Rusaliile), cum atesta si alte marturii din sec. IV, ca Egeria. Sarbatoarea inaltarii, praznuita la inceput odata cu Rusaliile, punea astfel pecetea finala perioadei pascale a Cincizecimii; era un fel de otpust al marii solemnitati liturgice a Rascumpararii. In sec. IV, Sf. Ioan Gura de Aur ne-a lasat o frumoasa predica la aceasta sarbatoare, pe care el o numeste "cinstita si mare". Asemenea cuvantari (autentice) ne-au mai ramas, din aceeasi vreme, de la sfintii Atanasie al Alexandriei si Grigore de Nissa. Pe la 380-385, pelerina apuseana Egeria aminteste de festivitatile din ziua a patruzecea dupa Pasti ; la Ierusalim insa acestea aveau loc in biserica Nasterii din Betleem, iar sarbatoarea inaltarii era praznuita la Cincizecime, adica in aceeasi zi cu Pogorarea Sfantului Duh. Spre sfarsitul secolului IV sau inceputul secolului V, sarbatoarea inaltarii s-a despartit de cea a Pogorarii Sfantului Duh, caci pe vremea Fericitului Augustin (+ 430), serbarea ei in ziua a 40-a dupa Pasti era generalizata peste tot in lumea crestina, alaturi de sarbatoarea invierii si cea a Pogorarii Sfantului Duh, fiind totodata considerata de origine apostolica. In sec. VI, Sf. Roman Melodul compune Condacul si Icosul sarbatorii, iar imnografii din secolele urmatoare (Sf. Ioan Damaschinul si Sf. Iosif Imnograful) compun canoanele din slujba inaltarii.

O deosebita solemnitate a capatat aceasta sarbatoare mai ales de cand Sfanta imparateasa Elena, mama imparatului Constantin cel Mare, a ridicat pe muntele Eleonului sau al Maslinilor (de unde Mantuitorul S-a inaltat la cer) o vestita biserica (Eleona), in care inaltarea se praznuia cu mare fast si pompa, incepand de la miezul noptii, mai ales prin multimea luminilor aprinse ; azi biserica e in ruina, dar in ziua inaltarii se aduna inca acolo o multime de crestini, iar clerul diferitelor confesiuni savarseste Sfanta Liturghie pe altare portative. In unele parti, in aceeasi zi, crestinii se saluta cu formula "Hristos S-a inaltat". Slujba zilei se caracterizeaza prin aceea ca are legatura si cu invierea si cu Pogorarea Sfantului Duh. Astfel, dupa Evanghelia de la Utrenie se canta Invierea lui Hristos vazand..., iar Catavasiile sunt irmoasele Canonului de la Pogorarea Sfantului Duh, deoarece sarbatoarea Inaltarii nu are Catavasii proprii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

IUNIE 2009

Pe 7 Iunie:

(†)Pogorarea Sfantului Duh ( Rusaliile )

Pe 8 Iunie:

(+) Sfanta Treime

Pe 24 Iunie:

(+)Nasterea Sf.Ioan Botezatorul (Sanzienele-Dragaica)

Pe 29 Iunie:

(+)Sf,Apostoli Petru si Pavel

 

Mai multe despre aceste sarbatori crestine puteti citi aici:

http://www.calendar-ortodox.ro/sfintii_iunie.htm

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

RUSALIILE

Rusaliile, adică Pogorârea (Coborârea) Duhului Sfânt reprezintă unul dintre marile praznice împărăteşti ale Mântuitorului. Sărbătoarea este prăznuită de creştini duminica - la 50 de zile după Paşti / având deci data schimbătoare - şi marchează Coborârea Sfântului Duh asupra ucenicilor lui Isus Cristos (eveniment care a avut loc în ziua Rusaliilor Evreilor – care pe atunci era o sărbătoare agricolă de bucurie, în care se oferea pârgă din roadele pământului). Cincizecimea este o denumire de sorginte Greacă, care arată că sărbătoarea are loc la 50 de zile după Paşti. Sărbătoarea de Rusalii este a încheierii lăuntrice a noului legământ al harului şi iubirii, prin Coborârea Sfântului Duh, reprezentând şi consacrarea solemnă a bisericii întemeiate de Isus Cristos. Duhul Sfânt nu este dăruit numai bisericii în ansamblu, ci şi fiecărui creştin în parte, cu darurile sale. Apostolul Pavel acorda importanţă acestei sărbători (pentru comunităţile creştine care aveau vii înaintea ochilor roadele şi mărturiile acelei zile de întemeiere a Bisericii, împreună cu minunile Duhului Sfânt, sărbătorirea anuală a coborârii Duhului Sfânt era de la sine înţeles). Duhul Sfânt, sub chipul unor limbi de foc, a umplut de darurile sale pe apostoli, pentru început aceştia căpătând marea putere de a grăi în limbi străine, necunoscute de ei până atunci. Spre mirarea multor oameni aflaţi în Ierusalim, cei 12 au început să facă cunoscută învăţătura Mântuitorului către neamuri, în diferite limbi, deşi aceşti ucenici erau ştiuţi de mulţi dintre cei prezenţi ca fiind Evrei simpli, în nici un caz preocupaţi de învăţarea limbilor străine (trimiterea Duhului Sfânt peste ucenicii săi o vestise mai demult Mântuitorul). Când Duhul Sfânt s-a pogorât peste apostoli, aceştia au devenit “preaînţelepţi”, fiind umpluţi “de lumina, râvna şi toate harurile dumnezeieşti”; abia după acel moment, ucenicii Domnului au ieşit în toată lumea, săvârşind minuni, întorcând pe păgâni de la închinarea idolilor, aducând - de la oameni simpli la împăraţi - pe mulţi la credinţă. Începutul a avut loc chiar în acea zi a Pogorârii / Coborârii Duhului Sfânt când - în urma predicii apostolului Petru - “ca la 3000 de suflete” au crezut în Cristos, alcătuind prima comunitate creştină. Rusaliile au devenit, pe lângă Paşti, a doua sărbătoare rezervată botezurilor. În Ajunul Rusaliilor se ţin Moşii de Vară sau de Rusalii - cu târguri unde oamenii găsesc cele necesare pomenilor dar şi prilej de veselie; se crede că sufletele morţilor / moşilor, după ce părăsesc mormintele în Joia Mare (cea de dinaintea Paştilor), se preumblă printre cei vii, înapoindu-se la locul lor în Ajunul Rusaliilor. Legat de Rusalii este şi faimosul joc al Căluşarilor (executat de cete de flăcăi), dans ritual originar din săritul peste foc pentru a scăpa de iele – zâne rele. Membrii Bisericii sunt credincioşii împreună cu ierarhia; credincioşii nu sunt elemente pasive în Biserică, ci împreună lucrători cu preoţii pentru mântuirea lor dar după măsura darului primit de ei, silindu-se să cunoască şi să aprofundeze adevărurile de credinţă, să se purifice de patimi, dăruindu-se lui Dumnezeu ca făpturi noi în Cristos. Pogorârea / Coborârea Duhului Sfânt este sărbătoarea întemeierii Bisericii. În România, prin decizia Parlamentului în 2008, oficial sunt 2 zile libere de Rusalii: duminica Rusaliilor şi luni – a doua zi de Rusalii.

 

SFANTA TREIME

Creştinii ortodocşi slăvesc pe Tatăl, pe Fiul şi pe Sfântul Duh—Sfânta Treime, singurul Dumnezeu. Urmând Sfintele Scripturi şi învăţătura Sfinţilor Părinţi, Biserica Ortodoxă mărturiseşte că Sfânta Treime înseamnă trei Persoane (ipostasuri), care împărtăşesc aceeaşi substanţă sau natură (gr. ousia). Această credinţă poate să pară paradoxală, dar acesta este modul în care Dumnezeu ni S-a revelat. Toate cele trei Persoane sunt cosubstanţiale Una cu Cealaltă, va să zică, Ele sunt de aceeaşi esenţă (gr. homoousios) şi coeterne. Nu a existat niciodată un timp în care Una dintre Persoanele Treimii să nu fi existat. Dumnezeu este dincolo şi înainte de timp şi totuşi lucrează înăuntrul timpului, mişcându-Se şi vorbindu-ne în cadrul istoriei.

Ospitalitatea lui Avraam, un arhetip vetero-testamentar al Sfintei Treimi.Dumnezeu nu este o substanţă impersonală sau doar o "mare forţă", ci, mai degrabă, fiecare dintre Persoanele Divine este în legătură personală, de iubire: intratrinitară, pe de o parte, şi cu creaţia, pe de altă parte. Dumnezeu nu este un nume pentru trei zei (i.e. politeism), ci, dimpotrivă, credinţa Ortodoxă este monoteistă şi, în acelaşi timp, trinitariană. Dumnezeul Bisericii Creştin-Ortodoxe este Dumnezeul lui Avraam, Isaac şi Iacov, adică "cel viu", care lucrează în creaţia Sa: EU SUNT-ul care s-a revelat pe Sine lui Moise, în rugul aprins ("Eu sunt Cel ce sunt" - Exodul 3, 14).

Sursa şi unitatea Sfintei Treimi este Tatăl, din care se naşte fără de timp Fiul şi din care purcede Sfântul Duh. Astfel, Tatăl este, în acelaşi timp, fundamentul unităţii Sfintei Treimi, cât şi al distincţiei. A încerca să înţelegi nenaşterea (Tatăl), naşterea (Fiul), sau purcederea (Duhul Sfânt) conduce la nebunie, spune Sfântul Grigorie Teologul , şi, astfel, Biserica se apropie de Dumnezeu în mister divin, apofatic, fiind mulţumită să-L întâlnească personal pe Dumnezeu şi să realizeze, în acelaşi timp, neputinţa minţii umane de a-L înţelege.

Afirmaţia principală despre ceea ce crede Biserica despre Dumnezeu este găsită în Crezul Niceo-Constantinopolitan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tasos îmi zice că la ei azi se sărbătoreşte omomastica acelora care poartă numele Corina

 

 

 

http://www.eortologio.gr/

 

Γιορτάζουν σήμερα Δευ 08 Ιουν 09 :

Αγίου Πνεύματος, Καλλιόπη, Καλλιοπία, Πόπη, Κορίνα, Κορίνος, Ναυκράτιος, Ναυκράτης, Τριάδα, Τριάς, Κόρη

 

la noi nu apare în calendar? :unsure:

 

16_jun_kori1.jpg

 

16_jun_kori2.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
:lol: toată viaţa mi-am dorit şi eu un sfânt să serbez o zi în plus pe an..:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

SARBATORILE LUNII IANUARIE

Sarbatorile din luna ianuarie, prima luna a anului, cuprind obiceiuri si practici specifice inceputului de an prin care oamenii doresc sa obtina prosperitate, pace, liniste si sanatate.

Caracterul esential al sarbatorilor este bucuria si increderea cu care oamenii intampina trecerea de la anul vechi la anul nou, inceputul unei noi perioade de vegetatie, al unei noi etape in viata lor.

In prima zi a noului an, credinciosii ortodocsi il sarbatoresc pe Sfantul Vasile cel Mare, supranumit si "ocrotitorul saracilor".

Calendarul sarbatorilor din luna ianuarie:

- 5 ianuarie: Ajunul Bobotezei

- 6 ianuarie: Boboteaza (Iordanul, Botezul Domnului)

- 7 ianuarie: Sf. Ioan Botezatorul (Santion)

- 16 ianuarie: Sanpetrul Lupilor

- 16-17 ianuarie: Atanasiile

- 16-18 ianuarie: Circovii de Iarna

- 29-31 ianuarie: Filipii de Iarna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...